Trójmiasto: NORWEGIA fest

,
+A -A

Kolejny skandynawski festiwal Krytyki Politycznej. Tym razem eksplorujemy Norwegię. Zapraszamy do Gdańska na koncerty, debaty, wykłady, spotkania ze sztuką wizualną i teatrem połączone z analizą polityki i społeczeństwa norweskiego. Pobierz program [434kB]. The festival programme in English.
13-26 czerwca, Świetlica KP w Trójmieście, Teatr Wybrzeże, Buffet, taras Biura ESK 2016, Gdańsk

Kolejny skandynawski festiwal Krytyki Politycznej. Tym razem eksplorujemy Norwegię. W dniach 13-26 czerwca 2011 zapraszamy do Gdańska na koncerty, debaty, wykłady, spotkania ze sztuką wizualną i teatrem.

NORWEGIA Fest to cykl wydarzeń kulturalnych, które łączą muzykę, literaturę, teatr, film, filozofię i politykę. To koncerty połączone z  prezentacją sztuk wizualnych, wernisaże, pokazy filmowe, debaty, wykłady, czytania i warsztaty dramaturgiczne. Festiwalowi towarzyszyć będzie premiera książki Norwegia. Przewodnik nieturystyczny oraz debata z norweskimi intelektualistami i koncert solo Maji Ratkje w CK Nowy Wspaniały Świat w Warszawie 14 czerwca. Niemal codziennie będziemy pokazywać kawałek „najlepszego kraju na świecie”. Za pośrednictwem kultury chcemy pokazać Norwegię, która ma największe PKB per capita, najwyższą na świecie jakość życia i ponad 75 procent szczęśliwych obywateli. Do tego dobre szkoły, zadbaną i wysoko dofinansowaną kulturę, piękne fiordy i czyste powietrze.

Okazuje się, że kultura Norwegii to nie tylko trole, Wikingowie, black metal i Ibsen!

Pobierz program [434kB]. The festival programme in English.


PROGRAM WYDARZEŃ

OTWARCIE FESTIWALU

13 czerwca, poniedziałek, Scena Malarnia Teatru Wybrzeże, ul. Św. Ducha 2, Gdańsk
godz. 19.00, Norweski sen. Paradoksy welfare state – wykład Thomasa Hyllanda Eriksena


godz. 20.30, Maja Ratkje – koncert solo!


NORWESKIE KINO

14 czerwca, wtorek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście (ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku)
godz. 19.00, Prze/żyć w Oslo, Svein Johan Reisang w rozmowie z Katarzyną Fidos (KP) o tym, jak się żyje w Norwegii w tłumaczeniu Anny Szmidt oraz projekcja filmu Głód (Sult, reż. Henning Carlsen, 1966)

15 czerwca, środa, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście
godz. 19.00, Norwegia – komunizm, socjalizm, utopia. Dag Solstad w rozmowie z Michałem Sutowskim (KP);
godz. 20.00, pokaz filmu Pedersen, nauczyciel z gimnazjum (Gymnaslaer Pedersen), reż. Hans Petter Moland, 2006

16 czerwca, czwartek, Świetlica Krytyki Politycznej w  Trójmieście
godz. 19.00, Mrok i przemoc w najszczęśliwszym kraju na świecie – wykład Katarzyny Tunkiel,
godz. 20.00, pokaz filmu Instynkt wilka. Gorzkie kwiaty (Varg Veum. Bitre blomster, reż. Ulrik Imtiaz Rolfsen, 2007)

17 czerwca, piątek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście
godz. 19.30, Pokolenie konsumpcji – spotkanie z udziałem Alexandra Aarvika, Tiffany Morrell, Jasia Kapeli;
godz. 20.30, pokaz filmu Od początku, raz jeszcze… (Reprise, reż. Joachim Trier, 2006)

NORWESKIE LOVE STORY

21 czerwca, wtorek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście
godz. 19.00, Tęczowe norweskie kino, pokaz filmu Człowiek, który pokochał Yngvego (Mannen som elsket Yngve, reż. Stian Kristiansen, 2008) i rozmowa o tym, czy normy prawne zmienią normy społeczne

22 czerwca, środa, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście
godz. 19.00, Najlepszy kraj na świecie. Czy możliwy jest transfer osiągnięć norweskiego społeczeństwa? – debata z udziałem Włodzimierza Anioła, Kingi Dunin, Ellen Engelstad, Michała Syski oraz premiera książki Wydawnictwa Krytyki Politycznej Norwegia. Przewodnik Nieturystyczny;
godz. 20.00, pokaz filmu Bogaty kraj (Oljeberget) (reż. Aslaug Holm, 2006)

23 czerwca, czwartek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście
godz. 19.00, Galeria Gablotka. Odcinek norweski – wernisaż wystawy Macieja Salamona i Tomasza Wierzchowskiego;
godz. 19.30, Norweskie sztuczki: globalizacja, tożsamość, migracja – pokaz videoartów autorstwa Shwana Dlera Qaradaki, Bodil Furu, Thomasa Østbye, Roghie Asgari, Tone Gellein oraz rozmowa Igora Stokfiszewskiego (KP) z artystką Anitą Hillestad, która dokonała wyboru filmów

FESTIVAL FINALE

24 czerwca, piątek
godz. 19.00, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, czytanie dramatu Austria Cecilie Løveid, reżyseria: Wojtek Zrałek-Kossakowski, dramaturgia: Igor Stokfiszewski, muzyka: Kamil Szuszkiewicz, obsada: Agnes - Kornelia Angowska, Ludwig - Robert Zawadzki, David (głos) - Piotr Szablewski;
godz. 22.00, Buffet, ul. Doki 1/145B w Gdańsku (tereny dawnej stoczni, wejście bramą nr 2), koncert zespołu Flunk,
godz. 24.00, Buffet, afterparty – Specjalny skład na specjalną norweską okazję – ZRALEX feat. Sobura, Szuszkiewicz, Zabrodzki. Wizualizacje: Anita Hillestad.


26 czerwca, niedziela, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, Międzynarodowy Dzień Solidarności z Osobami Uzależnionymi od Narkotyków
godz. 16.00, pokaz filmu Anioł (Engelen, reż. Margreth Olin, 2009)


FEST WARSZTATY NORWESKIE

23 czerwca, czwartek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku
godz. 12.00-15.00, Performatyka tekstu I, prowadzenie: Igor Stokfiszewski i Wojtek Zrałek-Kossakowski

25 czerwca, sobota, taras przed Biurem ESK 2016 Gdańsk i Metropolia, ul. Długi Targ 39/40 w Gdańsku
godz. 13.00-15.00, Performatyka tekstu II połączone z norweskim śniadaniem, szczególnie z kawą, bez której „prawdziwy” Norweg nie funkcjonuje, prowadzenie: Igor Stokfiszewski i Wojtek Zrałek-Kossakowski

24-26 czerwca, LKW Gallery, ul. Szopy w Gdańsku (ciężarówka pod wiaduktem)
godz. 11.00-14.00, Troll Ai-Ai Boff – warsztaty teatralne dla dzieci. Prowadzenie: Gunnar Franck, współpraca: Elżbieta i Ewa Okroy

 

WYDARZENIA


Norweski sen. Paradoksy welfare state
13 czerwca, poniedziałek, Scena Malarnia Teatru Wybrzeże, ul. Św. Ducha 2, Gdańsk, godz. 19.00

Czy złoża ropy i niewyczerpane zasoby energii odnawialnej wystarczą, by zbudować kraj szczęśliwości? Czy socjaldemokrację możemy budować tylko tam, gdzie gospodarka ma się rzeczywiście dobrze? Na czym polegają paradoksy państwa opiekuńczego? O norweskim śnie i jego paradoksach opowie norweski antropolog  i publicysta Thomas Hylland Eriksen.

Thomas Hylland Eriksen – antropolog na Wydziale Antropologii Społecznej na Uniwersytecie w Oslo w Norwegii. Główną motywacją jego pracy jest zrozumienie miejsca człowieka we współczesnym świecie. Duża część jego pracy ma charakter porównawczy i interdyscyplinarny. Praca badawcza opiera się na zajęciach w terenie w etnicznie i kulturowo złożonych społeczeństwach. Projekt badań bazuje na przedmieściach Oslo. Pisał obszernie o etniczności, dynamice kultury, tożsamości polityki, nacjonalizmie, kosmopolityzmie, prawach człowieka, o globalizacji i jej implikacjach dla kultury i społeczeństwa. Opublikował kilka podręczników na temat antropologii oraz zbliżonych zagadnień. Poza publikacjami akademickimi, Eriksen pisze także eseje oraz literaturę faktu skierowaną do szerokiej grupy czytelników. Okazjonalnie pisze dla prasy recenzje książek oraz bierze udział w polemikach.

***

Maja Ratkje. Koncert solo
13 czerwca, poniedziałek, Scena Malarnia Teatru Wybrzeże, ul. Św. Ducha 2, Gdańsk, godz. 20.30

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje – norweska wokalistka, performerka, kompozytorka i muzyk elektronicznego w jednej osobie. Tworzy muzykę do przedstawień, filmów, teatru tańca oraz instalacji. Jest  laureatką  nagrody Ars Electronica (za Voice), Arne Nordheima ,wyróżniona przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO (za Concerto for Voice (moods III). Jej kompozycje wykonywane były m.in. przez Oslo Sinfonietta, kwartet Cikada, Frode Haltliego, POING. Maja współtworzy kwartet SPUNK, duet Fe-mail oraz tria Agrare i (x,yz), regularnie współpracuje z członkami Jazkamera, Jaapem Blonkiem, Frodem Haltli. www.ratkje.com

***

Prze/żyć w Oslo. KINO: Głód

15 czerwca, środa, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 19.00

Jak się mieszka w najlepszym a zarazem najdroższym dla przeciętnego turysty państwie na świecie? Svein Johan Reisang w rozmowie z Katarzyną Fidos (KP), w tłumaczeniu Anny Schmidt, postara się przybliżyć aktualne dylematy Norwegów, ich obyczaje i poglądy na to, jak powinno być zorganizowane społeczeństwo i państwo.

Anna Schmidt (ur. 1984) ukończyła studia z literatury i języków skandynawskich na Uniwersytecie w Oslo. W Norwegii spędziła łącznie 3 lata. Wcześniej przez 3 lata studiowała skandynawistykę na uniwersytecie UCL w Londynie. Od 2006 roku pracuje jako tłumacz ustny i pisemny języka norweskiego. Jest również pasjonatem i nauczycielem jogi.

Svein Johan Reisang (ur. 1984) w Narwiku, Norwegia. Studiował filozofię i sztukę klasyczną. Zajmuje się malarstwem i rysunkiem artystycznym. Latem 2010 roku przeprowadził się do Sopotu. 2 czerwca w Sopocie rozpoczęła się jego pierwsza indywidualna wystawa w Polsce. Poza tym jest również nauczycielem jogi i języka norweskiego.

O filmie:
Klasyk norweskiego kina z 1966 roku opowiadający o historii młodego pisarza pozbawionego środków do życia, u którego długotrwały głód powoduje, że nie wie, co jest rzeczywistością a co  fikcją. Błądząc po ulicach XIX wiecznego Oslo, próbuje zachować swoją godność.

Głód/Sult
reż.: Henning Carlsen, 1966, 112 min., muzyka: Krzysztof Komeda

***

Norwegia – komunizm, socjalizm, utopia
15 czerwca, środa, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 19.00

Większość ruchów o wielkich ambicjach ponosi porażkę, a w tym przypadku można to chyba było przewidzieć od początku. Jednak zważywszy, że tak wiele tysięcy ślepo za nim podążyło, oraz że chodziło tu o tak wielu ludzi, których przeznaczeniem było tworzenie intelektualnej elity kraju, ciekawym może być zbadanie, na czym moc tegoż ruchu polegała. Skłonił on przecież ludzi do postawienia wszystkiego na jedną kartę, a czegoś takiego nie robi się, jeśli nie chodzi o coś szczególnie kuszącego, lub coś zawierającego oczywistą prawdę, nie dopuszczającą innych możliwości. Tysiące ludzi przyłączyły się do Komunistycznej Partii Robotniczej i przez krótszy lub dłuższy czas żyły zauroczone Partią. Wielu poświęciło temu ponad dziesięć lat swojego życia. W jednym z najbogatszych krajów na świecie, w czasie jednego z najsilniejszych okresów wzrostu koniunktury gospodarczej w naszym kraju, oddali się głoszeniu ewangelii rewolucji i dyktatury proletariatu. Było to przebudzenie ingerujące głęboko w życie jednostki...
Dag Solstad, Pedersen - Nauczyciel z Gimnazjum. Relacja z wielkiego politycznego przebudzenia, które nawiedziło nasz kraj

Spotkanie z Dagiem Solstadem poprowadzi Michał Sutowski (KP)

Dag Solstad – jeden z najbardziej cenionych współczesnych pisarzy norweskich, a przy tym niezwykle barwna postać na literackiej scenie Skandynawii. Zadebiutował w wieku 24 lat, wydając zbiór nowel Spiraller (Spirale). Uznanie zyskał już kilka lat później powieścią Patynozielone, pisaną pod wyraźnym wpływem Gombrowicza.  W swojej pracy literackiej Solstad inspirował się różnymi gatunkami, m.in. teatrem absurdu, groteską w stylu Gombrowicza, Ibsenem, literaturą irlandzką i francuską. Książki Solstada cieszą się dużą popularnością  także poza granicami Norwegii. Laureat wielu prestiżowych nagród.

O filmie:
Pedersen, nauczyciel z gimnazjum to adaptacja filmowa powieści Daga Solstada, której fragment publikujemy w Norwegia. Przewodnik nieturystyczny.  Romans nauczyciela historii z lekarką na stażu jako metafora mezaliansu norweskiej inteligencji z komunistycznymi działaczami nawołującymi do rewolucji.

Pedersen, nauczyciel z gimnazjum/Gymnaslærer Pedersen
reż. Hans Petter Moland, 2006, 123 min.

***

Mrok i przemoc w najszczęśliwszym kraju na świecie. FILM: Instynkt wilka
16 czerwca, czwartek, Świetlica Krytyki Politycznej w  Trójmieście, godz. 19.00

Wśród norweskich pisarzy, szczególnie twórców kryminałów widać wyjątkowe zainteresowanie brutalnością. Dlaczego akurat spokojni Skandynawowie tak chętnie opisują ludzkie okrucieństwo?

Katarzyna Tunkiel - absolwentka filologii norweskiej UAM, a obecnie doktorantka na tejże uczelni w zakresie literaturoznawstwa norweskiego. Tłumaczka literatury i nie tylko. Interesuje się mało zbadanymi obszarami norweskiej prozy, szczególnie tej najnowszej - tematem przemocy oraz problematyką miejską.

O filmie:

Gorzkie kwiaty to pierwszy z serii filmów o prywatnym detektywie Vargu Veumie. Kiedy córka znanej polityk Vibeke Farang zaczyna być poszukiwana przez policję jako zaginiona, do sprawy przypadkowo zostaje wciągnięty Varg Veum. Okazuje się, że nie tylko córka polityk zaginęła, ale także kochanek Vibeke Farang, Karsten Aslaksen zapadł się pod ziemię. Veum odnajduje Aslaksena ukrytego w letnim domku. Ten jednak nie jest w stanie odpowiadać na zadane mu pytania. Z czasem okazuje się, że obie sprawy są powiązane ze sobą bardziej, niż to się na początku wydawało. Veum samotnie poszukuje prawdy.

Instynkt wilka. Gorzkie kwiaty/Varg Veum. Bitre blomster
Reż. Ulrik Imtiaz Rolfsen, 2007, 91 min.

***

Pokolenie konsumpcji. FILM: Od początku, raz jeszcze…
17 czerwca, piątek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 19.30

Centrum handlowe jest pełne rodzin z jednym dzieckiem i emerytów, ale staje się też punktem zbornym dla ludzi „specjalnych”: paranoików, narcyzów, jednostek z osobowością unikającą albo antysocjalną – do wyboru, do koloru. Uczyłem się do egzaminu z diagnostyki chorób psychicznych i teraz wszędzie widzę przypadki, nie tylko wśród klientów. Z ostrożnej kalkulacji wynika, że w centrum zatrudnionych jest około tysiąca osób. Jeśli wziąć pod uwagę dane z badań, dziesięć proc. populacji dotknięte jest takim bądź innym zaburzeniem osobowości. Przekłada się to na stu chorych w tym budynku, którzy stoją za ladami w ciągu całej zmiany.

Na rogu skręcam do sex shopu. Kiedy wchodzę do środka, zapach perfum i gumy wciska mi się do nosa. Nie ma tu żadnego z moich kolegów. W jednym z kątów sklepu stoi mężyczna. Wbija wzrok w ziemię. Za ladą stoi Katrine, dziewczyna, której uroda nie ułatwia piętnastolatkom pytania, gdzie leżą sztuczne waginy.
Alexander Aarvik, Kuloodporny    

Spotkanie z młodymi i zdolnymi: debiutującym pisarzem z Oslo Alexandrem Aarvikiem, redaktorką  pierwszego feministycznego radia na świecie RadiOrakel Tiffany Morrell oraz polskim slamerem i pisarzem Jasiem Kapelą.


Alexander Aarvik – (ur 1985) uznawany za przedstawiciela nowego pokolenia pisarzy. Studiuje psychologię w Oslo, zadebiutował powieścią „Skuddsikker”. Książka jest portretem młodego mężczyzny i studentów, opisująca życie w czasach kryzysu.

Tiffany Morrell – mieszkanka Oslo, redaktorka pierwszego feministycznego radia na świecie RadiOrakel, działaczka ruchu LGBTQ w Norwegii.

Jaś Kapela - (ur. 1984) zwycięzca niezliczonej ilości poetyckich slamów, wydał tomiki wierszy Reklama (2005) oraz Życie na gorąco (2007). Stosunek seksualny nie istnieje to jego prozatorski debiut. Studiował w Krakowie, mieszka w Warszawie.

O filmie:
Historia dwóch przyjaciół, którzy znają się od zawsze. Teraz Phillip i Erik stają u progu dorosłości i swojej literackiej kariery. Widzimy ich przed skrzynką pocztową ściskających w ręku swoje pierwsze książki gotowe do wysłania. Ich debiuty okażą się bardzo różne, a przyszłość sprawi wiele niespodzianek...

Od początku, raz jeszcze…/Reprise
reż. Joachim Trier, 2006, 105 min.

***

Tęczowe norweskie kino. FILM: Człowiek, który pokochał Yngvego
21 czerwca, wtorek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 19.00

Młodzieńczy bunt i zagubienie na tle upadku komunizmu w Europie, nastolatkowie z małej norweskiej wioski zakładają zespół punkowy. . Pomiędzy dwoma chłopcami rodzi się miłość, na którą nie pozwala brutalny świat. Konsekwencje są tragiczne.

Reż. Stian Kristiansen, 2008, 99 min.

Po projekcji rozmowa o społecznych normach i wprowadzaniu prawa równościowego. Czy bez zmiany społecznej świadomości, przepisy dotyczące na przykład związków partnerskich lub mowy nienawiści mają szansę gwarantować założoną równość?

Nakładem wydawnictwa Akcent ukazała się właśnie książka Człowiek, który pokochał Yngvego młodego norweskiego pisarza Torego Renberga, opowieść o zakochaniu, przyjaźni i dorastaniu w czasach, gdy nikt nie znał internetu, a muzyki słuchało się z walkmanów.

Jest styczeń 1990 roku. Jarle Klepp ma 17 lat i uczy się w liceum w Stavanger, małym mieście w zachodniej Norwegii. W jego życiu liczą się rock, seks i polityka. Razem z najlepszym kumplem Helge gra w kapeli punkowej Mathias Rust Band, ma świetną, kochającą go dziewczynę Katrine, chętnie eksponuje swoje komunistyczne przekonania, chodzi w czarnym płaszczu i arafatce, a do tego cały czas stara się wyróżnić z tłumu.
Wszystko zmienia się w dniu, gdy w jego szkole pojawia się nowy uczeń o imieniu Yngve – roztargniony marzyciel lubiący słuchać popu, grać w tenisa i czytać o starożytnym Egipcie. Jarle ze zdumieniem odkrywa w sobie gwałtowne uczucia wobec chłopaka, graniczące z platoniczną miłością. Młody anarchista nie może przestać o nim myśleć, podświadomie szukając okazji do spotkań…

W 2008 roku na podstawie książki powstał film w reżyserii Stiana Kristiansena, który zdobył tysiące fanów na całym świecie, także w Polsce. Na samym początku filmu można usłyszeć znaną piosenkę Bo jo cię kochom polsko-norweskiej grupy De Press.

Partner:




***

Najlepszy kraj na świecie
22 czerwca, środa, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 19.00

Czy możliwy jest transfer osiągnięć norweskiego społeczeństwa? Debata z udziałem profesora Instytutu Polityki Społecznej UW Włodzimierza Anioła,  redaktorki kulturalnej norweskiego magazynu feministycznego "Fett" Ellen Engelstad,  publicystki Kingi Dunin, działacza społecznego  i politycznego Michała Syski.

Włodzimierz Anioł – profesor doktor habilitowany nauk humanistycznych, absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW (1978), gdzie uzyskał też stopień doktora (1982), habilitację (1990), stanowisko prof. UW (1992) i tytuł profesora (2003). Zajmuje się międzynarodowymi aspektami polityki społecznej, w tym społecznym wymiarem globalizacji i integracji europejskiej, socjalną działalnością instytucji międzynarodowych oraz procesami migracyjnymi. Autor kilkunastu książek i blisko dwustu innych publikacji z tego zakresu, w tym m.in.: Narody Zjednoczone wobec problemów społecznych (1988), Paradoksy globalizacji (2002), Europejska polityka społeczna. Implikacje dla Polski (2003).

Kinga Dunin – socjolożka, publicystka, pisarka, krytyczka literacka. Jedna z głównych postaci środowiska Krytyki Politycznej. Od 1977 roku współpracowniczka KOR oraz Niezależnej Oficyny Wydawniczej. Zajmowała się organizacją dystrybucji i sprzedażą niezależnej prasy i książek. Brała także udział w organizacji i spotkaniach Uniwersytetu Latającego oraz SKS. Nie zapisała się do Solidarności z powodu niechęci do Lecha Wałęsy, Kościoła Katolickiego oraz narodu polskiego. Po roku 1989 współpracowała z ruchem feministycznym. Współzałożycielka partii Zielonych. Felietonistka „Wysokich Obcasów” (dodatku „Gazety Wyborczej”). Autorka licznych publikacji (m.in. Tao gospodyni domowej, Karoca z dyni – finalistka Nagrody Literackiej Nike w 2001) i opracowań naukowych.

Ellen Engelstad – redaktorka kulturalna norweski magazynu feministycznego "Fett" od 2009 roku. Jest także członkiem redakcji niezależnego pisma "Utflukt" oraz  sceny literackiej "Litteratur på bla ". Studiuje literaturę porównawczą na Uniwersytecie w Oslo. Pracuje również jako dziennikarka, przede wszystkim dla w internetowej gazety "Kilden", centrum wiadomości gender studies.

Michał Syska – prawnik, działacz społeczny i polityczny, publicysta. Członek zespołu Krytyki Politycznej. Dyrektor Ośrodka Myśli Społecznej im. F. Lassalle’a we Wrocławiu – socjaldemokratycznego think tanku ekspercko-badawczego. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Rzeczpospolitej”, „Dziennika”, „Trybuny”, „Przeglądu”.

***
Premiera książki Norwegia. Przewodnik nieturystyczny

Norwegowie są szczęśliwi (obywateli zadowolonych z życia jest tam więcej niż 75 proc.), mają dobre szkoły (uczniowie zawsze świetnie wypadają w rankingu PISA), piękne fiordy i czyste powietrze (według rankingu Yale Norwegia jest na 5 miejscu jeśli chodzi o stan środowiska), największe PKB per capita 98 222 dolary) i najlepszą na świecie jakość życia (tak twierdzi Organizacja Narodów Zjednoczonych).

Norwegowie mają też ciekawą kulturę, ale wiemy o niej zdecydowanie mniej. Barierę stanowi z pewnością język, ale także brak współpracy partnerskiej między instytucjami oraz bieżącej wymiany idei. Znamy kilku pisarzy (Hamsun, Ibsen), kilku reżyserów, jednego malarza, niektórzy twardsi zawodnicy słuchają norweskiego black metalu. Nie będziemy oszukiwać, też nie wiedzieliśmy o wiele więcej. Dlatego pojechaliśmy do Norwegii, żeby zobaczyć jak się sprawy mają. Okazało się, że jest tam drogo… Jest też tam dużo niezależnej kultury, dzięki której można się dowiedzieć jacy naprawdę – a nie w rankingach – są Norwedzy. Nie interesuje nas sztuka dla sztuki, poszukując tej zaangażowanej, staraliśmy się dowiedzieć jakie problemy nękają mieszkańców „najlepszego kraju na świecie”.

Rezultaty naszych badań zaprezentowaliśmy w postaci nieturystycznego przewodnika Krytyki Politycznej po Norwegii. W Norwegia. Przewodnik nieturystyczny pokazujemy ten „najlepszy kraj na świecie“ z perspektywy własnej oraz samych Norwegów. Poddajemy dyskusji norweskie marzenie o utopii, dążenie do dobrobytu, tożsamość kulturową,  odcięcie od Europy i jej fundamentalizmu rynkowego. Próbujemy zdiagnozować kondycję tej dość homogenicznej, praktycznie  samowystarczalnej „wyspy”. W Przewodniku oprócz tekstów o Norwegii zamieścimy także tłumaczenia wybranych fragmentów literatury. Ta, choć z pozoru zwrócona ku wnętrzu, mroczna i pesymistyczna, nie rezygnuje z komentowania rzeczywistości społecznej, humoru ani ironii. Norweskie tytuły, które zamieszczamy w Przewodniku to fragmenty większych całości, wyraźnie zaangażowanych społecznie. W Przewodniku prezentujemy teksty zarówno znanych, jak i młodych i debiutujących pisarzy , takich jak Dag Solstad, Thomas Hylland Eriksen, Alexander Aarvik, Johan Harstad, Roy Jacobsen, Nina Lykke, Christer Mjåset, Nina Witoszek, a także wywiady o polityce i muzyce.

Socjaldemokracja rozumiana jako reformistyczny ruch walczący o prawa pracownicze i sprawiedliwość społeczną zdecydowanie nie ogranicza się do fordowskich relacji pracy. Dziś prawa pracowników podlegają takim samy napięciom, jak w dziesięcioleciach powojennych. Problemy stojące przed społeczeństwami Europy, zarówno Wschodniej, jak i Zachodniej, będą musiały tak czy owak zostać rozwiązane. Jasne jest jednak, że socjaldemokracja nie może odnosić sukcesów bez walki. Bez radykalnych prób zakwestionowania i zmiany kapitalistycznego sposobu produkcji „kompromis”, którym do pewnego stopnia jest państwo dobrobytu, będzie stale i poważnie zagrożony.
Bez walki nie ma sukcesów, Z Alim Esbatim rozmawia Jan Smoleński

Nie jestem jakimś wielkim myślicielem politycznym. Powtarzam raczej za Noamem Chomskym: „Miejmy nadzieję, że gdzieś na łodzi jest kapitan”. Przywykłem żartować, że mam top listę trzech najlepszych sposobów rządzenia, ale to nieprawda. Nie wiem, który na dłuższą metę jest najlepszy. Zadaję sobie pytanie: co mnie najbardziej zaprząta? Powodem, dla którego zawsze bardzo lubiłem socjalizm, jest słowo „socjalny” tkwiące w jego nazwie. Zawiera się w nim myśl, że w społeczeństwie są też inni ludzie.
Moje książki są jak konie trojańskie, Z Johanem Harstadem rozmawiają Marius Fossøy Mohaugen i Kristian Meisingset

***

FILM: Bogaty kraj (Oljeberget)
22 czerwca, środa, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 20.00

Co robi norweski premier z Partii Pracy, kiedy lewica traci swoje miejsce na scenie politycznej, a jej idee są zawłaszczane? Wybiera się oczywiście w dwuletnią podróż po kraju, odwiedza kolejne miasteczka i rozmawia z obywatelami. Filmowy instruktarz o tym, jak się robi politykę w Norwegii.

Reż. Aslaug Holm, 2006, 111 min.

***

Galeria Gablotka. Odcinek norweski
23 czerwca, piątek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 19.00

Galeria Gablotka powstała w marcu 2010 roku z inicjatywy jej ojców założycieli: Macieja Salamona i Tomka Wierzchowskiego. Od początku jej istnienia jej twórcom przyświeca hasło: „Chwała nam i naszym kolegom.” Hasło przewodnie  ulega czasowym modyfikacjom. Tym razem  gablotka z terenu byłego budynku dyrekcji Stoczni Gdańskiej przeniesie się do Świetlicy KP w Trójmieście, by nabrać norweskiego kontekstu.  W stoczniowej gablotce odbyło się już 11 wystaw,  m.in. Adama Witkowskiego, Kuby Bielawskiego, Marcina Bobera, Piotra Jahołkowskiego, Agaty Nowosielskiej, Marcina Zawickiego, Maćka Szupicy.

***

Norweskie sztuczki: globalizacja, tożsamość, migracja
23 czerwca, czwartek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 19.30

Pokaz videoartów  autorstwa artystów Shwana Dlera Qaradaki, Thomasa Østbye, Roghie Asgari, Bodil Furu, Tone Gellein oraz rozmowa Igora Stokfiszewskiego (KP) z artystką i kuratorką prezentacji Anitą Hillestad, która opowie o problemach, które poruszają norweskich artystów.

Anita Hillestad – artystka wykorzystująca w swej pracy fotografię, wideo, instalacje, performance. Działalność rozpoczęła w grupie „Strategowie Przetrwania” (OverlevelsesStrategene) w 1996 roku. Od 2008 roku tworzy sama, współpracując czasami z innymi artystami. Interesuje się niezależnym streetartem i sztuką w przestrzeni publicznej. Koordynuje akcje w przestrzeni publicznej, będące zarazem warsztatami, np. dla nastoletnich imigrantów w Oslo.

Prace artystów mieszkających i pracujących w Oslo wybrane przez Anitę Hillestad:

Tone Gellein: Bodymarks, 6 min.
Artystka stara się przenieść na ekran tekst literacki, który stanowi dla niej   podstawowe narzędzie w sztuce współczesnej. „Bodymarks” jest częścią projektu o nazwie „3 Warstwy Shine” i jest zarazem pierwszą z serii dziesięciu prac i łączacych wideo i poezję. „Bodymarks” ukazał sie w pierwszej wersji w Dansens Hus w Oslo w kwietniu 2010 roku.
You are a planet on which I am printed. The shadow of this copy is a tattoo in my soul. The body is a tank of experience carrying masks from the media carneval.

Roghie Asgari: Room to live, 10 min
W tej pracy badam sytuacje kobiet z Norwegii i Iranu, sprawdzam różnice między przestrzeniami, w które kobiety z tych dwóch krajów stwarzają na potrzeby wyrażania siebie.

Thomas Østbye: Human 25 min
Dokument „Human” to studium na temat, czym jest człowiek – poza kontekstem. Bez znajomych cech i otoczenia, artysta próbuje odtworzyć proces instynktownego nadawanie etykiet przy spotkaniu z obcym człowiekiem. Jak bardzo można zbliżyć się do drugiego człowieka zanim to stanie się nieludzkie, albo zbyt ludzkie?

Shwan Dler Qaradaki: Salte kyss, 1. 20 min
Pierwsza część scenariusza, to moja opowieść z dzieciństwa w Kurdystanie, z czasów gdy wojna i masowe zniszczenia wypełniały  moją codzienność. Nie chcę relacjonować wojny między Irakiem a Iranem, raczej próbuję pokazać jak doświadczałem wojny jako ośmioletni chłopiec.

Bodil Furu: Nullpunkt (ZERO), 19 min
Artysta bada różne formy niezadowolenia w społeczeństwie, w którym zglobalizowany  sposób widzenia zaostrza  wątpliwości odnośnie możliwości osiągnięcia trwałego pokoju oraz wzmaga uczucie strachu przed wzrastającym chaosem i tempem wzrostu zniszczenia środowiska.

***

Austria, Cecilie Løveid. Czytanie dramatu
24 czerwca, piątek, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 19.00

Reżyseria: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Dramaturgia: Igor Stokfiszewski
Scenografia, instalacje: Katarzyna Górna, Jan Pieniążek
Muzyka: Kamil Szuszkiewicz

Obsada:
Agnes - Kornelia Angowska
Ludwig - Robert Zawadzki
David (głos) - Piotr Szablewski

Austria powstała z inspiracji twórczością Henryka Ibsena i wchodzi z nią interesujący dialog. To ciekawe wobec faktu, że Løveid (obok Jona Fosse) postrzegana jest przez norweskich krytyków jako autorka, której propozycje przyczyniły się do przezwyciężenia starej „ibsenowskiej” tradycji w teatrze i wytyczyły nowe drogi rozwoju norweskiego dramatu. Powstała w 1998 roku Austria inspirowana jest Brandem, Henryka Ibsena. Podejmuje z nim grę na wielu poziomach, także językowych. Nieprzypadkowo bohaterem dramatu jest Ludwig Wittgenstein, filozof, który w swojej pracy zajmował się badaniem relacji pomiędzy rzeczywistością a językiem. I nas ta relacja bardzo interesuje: czy język opisuje rzeczywistość, czy raczej ją tworzy? Jak różne formy głosu i dźwięku w ogóle wyrażają obecność? Tekst „Austrii” posłuży nam jako partytura do wykreowania „żywej” instalacji dźwiękowej wykorzystującej nie tylko czysto komunikacyjny aspekt języka, ale także jego muzyczność.

Cecilie Løveid (ur. 1951) – norweska poetka, powieściopisarka, autorka bardzo różnorodnych tekstów dla teatru: od słuchowisk i sztuk telewizyjnych po libretta operowe, a także teksty dla teatru tańca i performansów. Mieszka w Kopenhadze. Jako dramatopisarka debiutowała w 1976 roku na łamach czasopisma „Vinduet” jednoaktówką Tingene, tingene. Teksty pisze często w ścisłej współpracy z teatrem, który ma je wystawiać. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych współpracowała z eksperymentalnymi scenami offowymi. Jej teksty dla teatru budziły zawsze wiele kontrowersji zarówno ze względu na podejmowane tematy, jak i na nowatorskie rozwiązania formalne, burzące skonwencjonalizowane strategie odbioru. Uhonorowano ją wszystkimi prestiżowymi literackimi nagrodami norweskimi, zaś międzynarodowe laury zebrała za swoje słuchowiska: Prix Italia za Måkespisere (w tym tomie pod tytułem Mewożercy, 1982) i Prix Futura za Vift (1983). Wiele jej sztuk doczekało się przekładów na języki obce i premier na zagranicznych scenach. Uznawana jest także za jedną z najoryginalniejszych i najwybitniejszych współczesnych poetek norweskich, ceniona za szczególną wrażliwość, wyobraźnię i inwencję językową. W języku polskim drukiem ukazały się do tej pory dwa jej dramaty, Maria Q w przekładzie Haliny Thylwe („Dialog” 1997, nr 11) oraz Austria w przekładzie Ewy Partygi (w tomie Jon Fosse, Suzannah, Cecilie Løveid, Austria, Kraków 2007)

***
Flunk. Koncert
24 czerwca, piątek, Buffet, ul. Doki 1/145B w Gdańsku (tereny dawnej stoczni, wejście bramą nr 2), godz. 22.00

Flunk – zespół pochodzący z Oslo w Norwegii. Muzyka zespołu to elektroniczne brzmienia oscylujące pomiędzy trip hopem, electronica, alternative, indie, downtempo. Początki Flunk datuje się na zimę 2000/2001. Pierwszym sukcesem zespołu był cover utworu Blue Monday zespołu New Order, wydany w kwietniu 2002 roku. Zaraz po nim został wydany debiutancki krążek "For Sleepyheads Only". Drugim albumem zespołu był "Morning Star, który ujrzał światło dzienne w maju 2004, wydanym przez Beatservice Records. Ostatnim albumem Flunk jest "Personal Stereo" wydany w maju 2007 roku. Flunk z ogromnym powodzeniem koncertuje po całym świecie i z dnia na dzień powiększa grono swoich słuchaczy.
Podczas festiwalu wystąpią w składzie Jo Bakke (gitary, bass) i Anja Øyen Vister (wokal).

***
ZRALEX. Specjalny skład na specjalną norweską okazję...
24 czerwca, piątek, Buffet, ul. Doki 1/145B w Gdańsku (tereny dawnej stoczni, wejście bramą nr 2), godz. 24.00
ZRALEX Niebywały Improwizowany Kolektyw Muzyczno-Instrumentalny - grający fajnie do tańca improwizowany kolektyw muzyczny złożony z muzyków i animatorów sceny muzyki awangardowej. W jego nieregularny skład wchodzili m.in. Ray Dickaty, Kuba Galiński, Michał Libera, Marcin Masecki, Sean Palmer, Wojtek Sobura, Kuba Staruszkiewicz, Kamil Szuszkiewicz.

Tym razem wystąpią: Wojtek Sobura – perkusja, Kamil Szuszkiewicz – trąbka, Piotr Zabrodzki - instrumenty klawiszowe, Wojtek Zrałek-Kossakowski - dj, różne instrumenty.

Wizualizacje: Anita Hillestad.

Wojtek Sobura - perkusista, kompozytor. Jest absolwentem „Bednarskiej” tzn. warszawskiej Szkoły Muzycznej II stopnia na wydziale jazzu, w klasie prof. Kazimierza Jonkisza. W 2004 roku edukował się w Aero Folkehojskole w Danii. Obecnie obraca się w kręgach sceny alternatywnej i awangardowej - z Kamilem Szuszkiewiczem współtworzy formację Kapacitron, do tej pory miał okazję współpracować m.in. z Marcinem Maseckim, Maćkiem Trifonidisem Bielawskim, Darkiem Makarukiem, a z kolektywem kilku znanych muzyków tworzy zespół Leyce, grający muzykę psychocountry. Współpracuje również z artystami sceny popowej tj. Anią Dąbrowską, Dustplastic, Cafe Fogg, Muzykoterapią, OlgaQuintet.

Kamil Szuszkiewicz - trębacz i kompozytor. Ukończył Szkołę Muzyczną przy ul. Bednarskiej pod kierunkiem prof. Roberta Majewskiego. Ma na swoim koncie współpracę z wieloma oryginalnymi artystami, wśród których znaleźli się m.in. Adama Kamissoko, Władysław Jagiełło, Assif Tsahar, Hubert Zemler, Marcin Masecki, Wojtek Traczyk, Tadeusz Sudnik, Iza Kowalewska, Rafał Sarnecki, Wolfram, Baaba, Mitch & Mitch, Cinq G. Wraz ze znakomitymi muzykami (Piotr Zabrodzki, Maciek Szczycinski, Wojtek Sobura) założył i prowadził w latach 2001 - 2007 zespół Kolektyw Etopiryna. Aktualnie gra m.in. w zespołach Profersjonalizm, Kapacitron i Trifonidis Free Orchestra.

Piotr Zabrodzki - kompozytor, multiinstrumentalista, producent muzyczny i wokalista. Artysta wszechstronny i eklektyczny. Był jednym z polskich prekursorów muzyki ragga i dancehall z formacją Cinq G. Wraz z Jankiem Pęczakiem założył avant jazzowy zespł Blast Muzungu inspirowany ekstremalnymi dokonaniami nowojorskich formacji Naked City i Praxis. Współpracuje z popowymi wokalistkami Pinnawelą, Natu i Mariką. Brał udział w projekcie Dariusza Malejonka Rymy częstochowskie - skomponował i wykonał „Emblema 47” Zbigniewa Morsztyna. W roku 2007, w wyniku jednodniowego spotkania Zabrodzkiego z japońskim wirtuozem bębnów,
znanym z formacji Ruins, Tatsuya Yoshida powstała bezprecedensowa płyta duetu Karakany (Vivo 2007). W tym samym roku Zabrodzki zarejestrował płytę Trylobit w duecie z Arturem Lawrenzem (Multikulti 2007) a rok później kolejny bezkompromisowy improwizowany duet z wybitnym polskim tubistą Zdzisławem Piernikiem (Namanga, Vivo 2008). Od kilku lat Zabrodzki jest basistą eklektycznej, międzygatunkowej formacji Baaba wraz z Bartkiem Weberem, Maciem Morettim i Tomaszem Dudą. Współpracował również z zespołami Easy Band All Stars, Banda Tre, Masala Sound System, Junior Stress, Dreadsquad. Występuje też w duecie z Maciem Morettim jako LXMP.

Wojtek Zrałek-Kossakowski – przede wszystkim dramaturg i animator życia muzycznego. Jako dramaturg pracował m.in. z Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Aktywnie uczestniczy w projektach artystycznych, obok teatru związanych przede wszystkim z muzyką jazzową i współczesną. W radiojazz.fm prowadzi poświęconą awangardzie muzycznej audycję Wolna Polska. Muzyczny kurator Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, organizator cyklu koncertowego Wolne niedziele. Członek zespołu Krytyki Politycznej. Także tłumacz, okazjonalnie publicysta (poza „Krytyką Polityczną” m.in. „Nowa Fantastyka” i „Kultura Popularna”), podobno popisuje doktorat z zakresu socjologii.

***
Międzynarodowy Dzień Solidarności z Uzależnionymi od Narkotyków
26 czerwca, niedziela, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, godz. 16.00

W sześćsettysięcznym Oslo widok osoby uzależnionej od narkotyków nie dziwi. W większości są to użytkownicy heroiny, którzy przyjeżdżają do stolicy Norwegii motywowani możliwością zakupu tańszego narkotyku niż na północy kraju. Mimo że w Oslo funkcjonują punkty, w których potrzebujący mogą otrzymać pomoc i kubek ciepłej herbaty, polityka miasta wobec uzależnionych pozostawia jeszcze wiele do życzenia.

W norweskim społeczeństwie panuje strach przed łamaniem normy. Polityka narkotykowa to aktualnie jeden z bardziej dyskutowanych tematów społecznych w Norwegii. Wiele organizacji angażuje się w pomoc uzależnionym, ale wciąż są nierozumiani i nieakceptowani w społeczeństwie.

Anioł/Engelen
Reż. Margreth Olin, 2009, 97 min.

***

FEST WARSZTATY NORWESKIE

Performatyka tekstu
Performatyka tekstu obejmuje szeroki zakres zagadnień związanych ze współczesnymi środkami scenicznego działania na tekście dramatycznym i innych gatunkach literackich. Środkami wynikłymi z dostępu do technologii oraz z przemian w domenie teatru, odnoszących się przede wszystkim do demokratyzacji przestrzeni sceny: przekształcenia się zawodowego aktora, który ciałem reprezentował postać i przedstawiał jej tekst, w performera, który działa bezpośrednio zarówno za pomocą ciała jak i tekstu. Warsztat będzie próbą udzielenia praktycznych odpowiedzi na pytania o repertuar możliwości performatywnego działania na tekście. Jego pierwsza część odbędzie się w ramach otwartej próby instalacji dźwiękowo-teatralnej na podstawie dramatu „Austria”, część druga podejmie temat sytuowania się figury dramaturga w tak zarysowanej przestrzeni nowej sceny.
Prowadzenie: Igor Stokfiszewski i Wojtek Zrałek-Kossakowski

część I – 23 czerwca, czwartek, godz. 12.00-15.00, Świetlica KP w Trójmieście
część II – 25 czerwca, sobota, godz. 13.00-15.00, Taras Biura ESK 2016, ul. Długi Targ 39/40

Warsztaty skierowane są do osób powyżej 15 roku życia, zainteresowanych teatrem. Doświadczonych aktorów, ale również amatorów, chcących zapoznać się z pracą dramaturga.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc na pierwszą część warsztatów z Performatyki tekstu obowiązują zapisy.

Igor Stokfiszewski – krytyk literacki, dramaturg, publicysta i członek zespołu Krytyki Politycznej. Autor książki Zwrot polityczny (Warszawa 2009), współredaktor tomów Tekstylia. O „rocznikach siedemdziesiątych” (Kraków 2002) oraz „Ludzie, miasta. Literatura Białorusi, Niemiec, Polski i Ukrainy – ślady „nieistniejącego języka”” (Kraków 2008). Współpracował przy spektaklach w reż. Wojtka Klemma, działaniach teatralno-społecznych prowadzonych przez Bartosza Szydłowskiego, oraz interwencjach miejskich pod opieką kuratorską Loli Arias i Stefana Kaegi. We współpracy z Instytutem Teatralnym w Warszawie prowadzi badania nad wspólnotowym wymiarem aktualnych działań Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards rozwijanych we włoskiej Pontederze.

Wojtek Zrałek-Kossakowski – przede wszystkim dramaturg i animator życia muzycznego. Jako dramaturg pracował m.in. z Natalią Korczakowską, Krzysztofem Minkowskim, Katarzyną Raduszyńską. Aktywnie uczestniczy w projektach artystycznych, obok teatru związanych przede wszystkim z muzyką jazzową i współczesną. W radiojazz.fm prowadzi poświęconą awangardzie muzycznej audycję Wolna Polska. Muzyczny kurator Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat, organizator cyklu koncertowego Wolne niedziele. Członek zespołu Krytyki Politycznej. Także tłumacz, okazjonalnie publicysta (poza „Krytyką Polityczną” m.in. „Nowa Fantastyk” i „Kultura Popularna”), podobno popisuje doktorat z zakresu socjologii.

***
TROLL Ai-Ai- Boff
Warsztaty teatralne dla dzieci w przestrzeni publicznej. Skierowane do dziewcząt i chłopców w wieku 7-15 lat.

Warsztaty polegają na teatralno-plastycznej adaptacji opowieści o wizycie Herolda na Ziemi. Herold ogłasza, że przyszedł na Ziemię przysłany przez Władcę Świata by ogłosić zbliżający się koniec… Winę ponoszą ludzie i wzrastające z ich winy zanieczyszczenie środowiska… W historii, którą dzieci opowiedzą razem z twórcą, Gunnarem Franckiem, ratunek przynosi Troll (magiczny stwór  norweski), który powstaje z góry śmieci. W opowieści miłośnicy natury wygrywają z niszczącymi środowisko, a jak jest w rzeczywistości? Jaki mamy wpływ na środowisko? Czy każdy z nas może coś zrobić, żeby poprawić jego stan?

Trzydniowe warsztaty inspirowane przez Bread and Puppet-teatr Petera Schumanna. Dwa pierwsze dni poświęcone będą na ćwiczenia teatralne oraz samodzielne przygotowanie kostiumów teatralnych. Trzeciego dnia obędzie się prezentacja teatralna z udziałem dzieci. Podczas warsztatów dzieci uczą się sztuki teatralnej i jednocześnie nabywają wiedzy dotyczącej zanieczyszczenia środowiska. To ćwiczenie umożliwia budzenie w dzieciach poczucia odpowiedzialności za otaczający nas świat. Zapraszamy także rodziców, którzy będą mogli obserwować jak rozwija się świadomość ich dzieci.

Prowadzenie: Gunnar Franck

24-26 czerwca, , piątek-sobota, w godz. 11.00-14.00, LKW Gallery, ul. Szopy w Gdańsku (ciężarówka pod wiaduktem)

Gunnar Gram Franck – muzyk i artysta teatralny z Oslo. Grał na scenach  teatrów instytucjonalnych i niezależnych w Norwegii. Przez ostatnie dwa lata zajmował się teatralną pracą z dziećmi.


Partner:







Szczegóły dotyczące wszystkich warsztatów oraz zapisy: trojmiasto[at]poczta.krytykapolityczna.pl i nr tel. 58 304 75 22.


***

Czytaj też: serwis norweski KP

Zobacz: fotorelacja z otwarcia festiwalu w Gdańsku
Zobacz: fotorelacja z koncertu Maji Ratkje w NWS w Warszawie

Organizator: Stowarzyszenie im. S. Brzozowskiego / Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście

 

 

 

 

Polub Dziennik Opinii na FB   

Multimedia

Świetlica KP „Na Granicy”

Przenosimy "Granicę" - WESPRZYJ NAS!

Świetlica Krytyki Politycznej „Na Granicy” wraz z przyjaciółmi zajmującymi się kulturą, edukacją i rzemiosłem rozpocznie już niedługo działalność w nowym miejscu. Aby to zrobić potrzebujemy Waszej pomocy finansowej!

TVKP

Dziewczyna filmowiec musi się starać dwa razy bardziej

– W Polsce przemysł filmowy funkcjonuje na męskich zasadach. Faceci są traktowani jako coś oczywistego. Kobieta-filmowiec musi być dwa razy lepsza, żeby wejść na ten sam poziom co mężczyzna – mówiła dr Karolina Kosińska w programie Roberta Kowalskiego "Sterniczki w Krytyce Politycznej".

TVKP

Eksmitowano 40 tysięcy, ale na reprywatyzacji ucierpią wszyscy warszawiacy

Zdaniem współzałożycielki stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, odpowiedzialność za proces warszawskiej reprywatyzacji ponosi Platforma Obywatelska.

TVKP

Janicka: PiS chce autocenzury i penalizacji badań nad Zagładą

– [Nowe prawo] może powodować całkowitą autocenzurę. A w drugiej kolejności – penalizację badań naukowych – mówi dr Elżbieta Janicka w programie Roberta Kowalskiego "Sterniczki w Krytyce Politycznej".