Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna

,
+A -A

Czy u Pana Boga za piecem jest lepiej niż w Wilkowyjach? Co tak
naprawdę łączy Franza Maurera z Olem? Dlaczego Tereska nie została krawcową, a
papież pozostał człowiekiem? Premiera: marzec 2010.

kino89-09_300px.gifJuż do nabycia w sklepie KP w promocyjnej cenie!

Czytaj:
- spis rzeczy
- Bożena Keff, Rewers Borysa Lankosza, czyli chłop, diabeł, wice-Żyd

Czy u Pana Boga za piecem jest lepiej niż w Wilkowyjach? Co tak naprawdę łączy Franza Maurera z Olem? Kto komu wyjada mózg w Szamance i dlaczego warto o to zapytać? Dlaczego Tereska nie została krawcową, a papież pozostał człowiekiem?

Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna jest próbą przyjrzenia się naszej kinematografii z perspektywy innej niż filmoznawcza. O dwudziestu najciekawszych, najbardziej znanych, ale też najchętniej pomijanych filmach powstałych w ostatnim dwudziestoleciu piszą autorzy, którzy na co dzień nie zajmują się krytyką filmową m.in.: Artur Żmijewski, Kazimiera Szczuka, Eliza Szybowicz, Bożena Keff, Krzysztof Tomasik, Igor Stokfiszewski.

Historia krytyczna jest propozycją syntetycznego spojrzenia na rodzimą kinematografię – tyle że spojrzenia krytycznego wobec utrwalonych rozpoznań i interpretacji. Odwracamy porządki, mieszamy ciągi, rozkładamy obraz i układamy go na nowo.

Niesamowite są już same tytuły – Papież, który pozostał człowiekiem. Inni kardynałowie po wyborze na papieża nie pozostawali ludźmi? Jedli, ale nie wydalali, bo nie było w nich żadnego zepsucia? A może stawali się nieludzcy? Ale do rzeczy. Jaki stał się Wojtyła?
Artur Żmijewski

W Placu Zbawiciela krach małej stabilizacji owocuje przejęciem przez matkę kontroli nad relacją młodych na podobieństwo wrogiego przejęcia upadającego przedsiębiorstwa.
Kazimiera Szczuka

O KSIĄŻCE
Krytyczna książka o kinie polskim lat 1989-2009 jest rewelacją. [...] Moja indywidualistyczna, "liberalna" świadomość, w dodatku skażona chrześcijaństwem, pewnie wymaga jeszcze przepracowania - trzeba by mnie wysłać na reedukację. Ale z jednego się cieszę - ktoś depcze mojemu pokoleniu po piętach.
Tadeusz Sobolewski "Gazeta Wyborcza"

Świetna książka, otwiera oczy i na kino, i na polską rzeczywistość. Lektura obowiązkowa.
Roman Pawłowski "Gazeta Wyborcza"

Nawet, gdy czytelnik nie zgodzi się z poszczególnymi werdyktami, warto po tę książkę sięgnąć, bo rodzi ferment intelektualny, bez którego nie ma dyskusji o sztuce.
Barbara Hollender "Rzeczpospolita"

Mocny tom prowokujący do ponownego przemyślenia i zaciekłej dyskusji nie tylko na temat polityczności i ideologiczności kina, rodzimej krytyki filmowej oraz sztuki interpretacji/nadinterpretacji, ale też o polskiej rzeczywistości po transformacji.
Grzegorz Wysocki "Dwutygodnik"

Prace autorów zebrane w tej czerwonej książeczce łączy wiara. Żarliwa wiara, którą w pełni podzielam. Wiara w to, że w filmie wszystko znaczy, że film jest mocny, że nawet marne filmy mają moc przemieniania świata, nawet głupie filmy mogą ten świat objaśnić i interpretować w sposób prawdziwy i zajmujący.
Piotr Wojciechowski "Kino"

DANE KSIĄŻKI
Autor: opracowanie zbiorowe
Redaktorzy: Agnieszka Wiśniewska, Piotr Marecki
Tytuł: Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna
Kategoria: humanistyka, krytyka filmowa
Gatunek: esej
Projekt okładki: Karolina Kotowska
ISBN 978-83-61006-15-2
Okładka: miękka
Format: 165 x 238 mm
Liczba stronic: 272
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Miejsce i data wydania: Warszawa 2010
Cena: 34,90 zł
Premiera: marzec 2010

Patronat medialny:

pisf.gif 

kino_logo.jpg




Książka ukazuje się przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Polub Dziennik Opinii na FB   

Multimedia

Świetlica KP „Na Granicy”

Przenosimy "Granicę" - WESPRZYJ NAS!

Świetlica Krytyki Politycznej „Na Granicy” wraz z przyjaciółmi zajmującymi się kulturą, edukacją i rzemiosłem rozpocznie już niedługo działalność w nowym miejscu. Aby to zrobić potrzebujemy Waszej pomocy finansowej!

TVKP

Dziewczyna filmowiec musi się starać dwa razy bardziej

– W Polsce przemysł filmowy funkcjonuje na męskich zasadach. Faceci są traktowani jako coś oczywistego. Kobieta-filmowiec musi być dwa razy lepsza, żeby wejść na ten sam poziom co mężczyzna – mówiła dr Karolina Kosińska w programie Roberta Kowalskiego "Sterniczki w Krytyce Politycznej".

TVKP

Eksmitowano 40 tysięcy, ale na reprywatyzacji ucierpią wszyscy warszawiacy

Zdaniem współzałożycielki stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, odpowiedzialność za proces warszawskiej reprywatyzacji ponosi Platforma Obywatelska.

TVKP

Janicka: PiS chce autocenzury i penalizacji badań nad Zagładą

– [Nowe prawo] może powodować całkowitą autocenzurę. A w drugiej kolejności – penalizację badań naukowych – mówi dr Elżbieta Janicka w programie Roberta Kowalskiego "Sterniczki w Krytyce Politycznej".