Miasto

Spotkanie wokół książki „Kino – sztuka”

Projekcja filmu "Performem" oraz prelekcja Jakuba Majmurka w Szkole Filmowej w Łodzi.

Ten artykuł pochodzi z archiwum Dziennika Opinii Krytyki Politycznej.
**

 

Krytyka Polityczna oraz Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi zapraszają na projekcję filmu Performer oraz spotkanie z Jakubem Majmurkiem wokół książki Kino – Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

środa, 28 października, godz. 19.00, PWSFTviT w Łodzi (budynek A)

Wydarzenie odbywa się w ramach cyklu Kino Szkolne.

O książce:

Kino – Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej
Pod redakcją Jakuba Majmurka i Łukasza Rondudy

Czego w filmie poszukają Anka i Wilhelm Sasnal bądź Katarzyna Kozyra? Dlaczego Zbigniew Libera nakręcił pełnometrażowe dzieło, które pokazywany ma być w kinach, a nie tylko w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych?

Kino–Sztuka to nowe zjawisko artystyczne, w ramach którego twórcy z pola sztuki współczesnej, zmieniają się w reżyserów pełnometrażowego kino fabularnego. Kręcą oni narracyjne, operujące emocjami, aktorskie filmy, skierowane do kinowej, a nie tylko galeryjnej publiczności. Krótko mówiąc, Kino–Sztuka to zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Zjawisko to dopiero się tworzy, widać jednak już, iż nie będzie ono miało spójnej estetyki. Jego siłą będzie różnorodność estetyk i strategii wobec nowego medium. Autorzy książki, podążając za tą różnorodnością, przedstawiają państwu książkę , zestawiającą bogatą kolekcje materiałów źródłowych (fragmenty scenariusza, fotosy, dokumentacje prac z galeryjnych) z tekstami analitycznymi. Największą siłą tej pracy są rozmowy, jakie podejmują z artystami. Wśród rozmówców m. in. Oskar Dawicki, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Anka i Wilhelm Sasnal, Wojciech Marczewski.

O filmie:

Performer, reż. Maciej Sobieszański i Łukasz Ronduda

Głównym bohaterem jest znany warszawski artysta Oskar Dawicki (w tej roli sam Oskar Dawicki), ale Performer nie ma nic wspólnego z konwencjonalnym kinem biograficznym. Pełnometrażowy debiut reżyserski Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy to historia artysty owładniętego obsesją śmierci: nie tylko własnej, ale także śmierci sztuki, której wartość w dzisiejszym świecie ustala rynek albo instytucjonalna manipulacja.

Poprzez obsadzenie Dawickiego w roli samego siebie Performer oddaje specyficzną podwójność tego artysty: jego balansowanie pomiędzy byciem sobą a graniem siebie, pomiędzy rzeczywistością a performensem, pomiędzy życiem a sztuką, możliwością oddania prawdy o człowieku w filmie, a niemożliwością jej uchwycenia.

Film opowiada także o skomplikowanych relacjach Dawickiego: z jego menadżerką i zarazem kochanką Galerzystką (Agata Buzek), przyjacielem i rywalem Najdroższym (Andrzej Chyra), a także z mistrzem – klasykiem polskiej sztuki performensu Zbigniewem Warpechowskim (Zbigniew Warpechowski).

Performer to także jedyny polski film opowiadający o hermetycznym świecie sztuki współczesnej, po którym Dawicki, Sobieszczański i Ronduda są kompetentnymi i komunikatywnymi przewodnikami.

Performer jest pierwszą polską pełnometrażową produkcją Wajda Studio. Film wpisuje się w misję Wajda Studio, która jest promowanie wyjątkowych, oryginalnych projektów poruszających współczesne tematy.

Koproducentami projektu są Futro Film, Heliograf, Film Factory i Artocore.

Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Canal + i Art Stations Foundation.
Patronat nad filmem objęło Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 

(za: https://www.facebook.com/performerthemovie/info/?tab=page_info)

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij