Miasto

Czytaj dalej. Warsztaty z interpretacji tekstów dla licealistek i licealistów

Jak zdać nową maturę z polskiego i dobrze się przy tym bawić?

30 kwietnia, czwartek, godz. 16.30, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16 (II p.), Warszawa

Jak rozmawiać o książkach? Po co mi interpretacja? Jak szukać ciekawych lektur? Warsztaty z zakresu interpretacji literatury prowadzone przez Martę Konarzewską. Zajęcia obejmują mini wykład wprowadzający i część analityczną poświęconą interpretacji tekstów litarackich i teoretycznych.

INFORMUJEMY, ŻE LIMIT WOLNYCH MIEJSC NA WARSZTATACH ZOSTAŁ JUŻ WYCZERPANY.

Udział w serii warsztatów jest bezpłatny. Prosimy o wcześniejszy kontakt na adres: redakcja[at]krytykapolityczna.pl z dopiskiem „Czytaj dalej”.

Planowane daty spotkań to: 19 lutego, 5 marca, 12 i 13 marca, 26 marca, 2, 9 i 10 kwietnia, 16 kwietnia, 23 i 30 kwietnia.

Dla maturzystów będzie to ciekawa i praktyczna powtórka systematyzująca wiedzę i przygotowująca do nowej wersji matury ustnej z języka polskiego. Warsztaty mają na celu nie tylko kształtowanie umiejętności rozbudowanej interpretacji i szukania kontekstów, ale też pobudzenie chęci do samodzielnego sięgania po lekturę, dyskusji wokół czytanych tekstów, szukania nowych nieoczywistych interpretacji, a także odnoszenia ich do innych form kultury i sztuki. Spotkania to pozytywna konfrontacja teoretycznej wiedzy szkolnej i wymagań maturalnych z praktycznym korzystaniem z kultury.

PROGRAM:

SEMESTR WIOSENNY

I Arche(typy): Kain i Ewa, Salome, Edyp i Persefona, Teresa; 19 lutego i 5 marca, 12 i 13 marca.
Tematy: topos/mit/motyw/symbol/baśń; Obcy, Inny, „kobieta”, androgyne, mitologia romansu rodzinnego. Konteksty: Księgi Starego Testamentu, Edyp Sofoklesa, L. Irigaray Ciało w ciało z matką, O. Wilde Salome, M. Komornicka Ojciec i córka; G. Bataille.

II Renesans; 26 marca
– Dlaczego zawsze chcemy partnerki innego? Kontekst: Sonety Szekspira, Koncepcja miłości dworskiej (S. Żiżek) i trójkątnego pragnienia (R. Girard).

III Romantyzm; 2 kwietnia
-Wątki romantyczne – miłość romantyczna, werteryzm. Kontekst:  R. Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego.

IV Pozytywizm; 9 kwietnia
– O czym śni Izabela i fantazje starego subiekta. Kontekst Lalka B. Prusa, K. Szczuka Nuda buduaru.

V Modernizm; 10 kwietnia
– Nie tylko „symbolizm” i „dekadentyzm”, czyli co to znaczy poezja nowoczesna? Kontekst: H. Friedrich Struktura nowoczesnej liryki.

VI Współczesność, 16, 23 i 30 kwietnia
– Michał Radomir Wiśniewski, Jetlag
– Polska literatura współczesna
– Elementy językoznawstwa
– Poezja współczesna

SEMESTR JESIENNY

1. Wstęp. Metafory czytania i czytanie jako metafora – analiza i interpretacja wspólnego wątku w różnych tekstach kultury (J. Vermeer, Dziewczyna czytająca list; R. Barthes, Przyjemność tekstu -fragment) – 9 października.

2. Eseje – interpretacja porównawcza. Umberto Eco kontra Jonathan Culler w sprawie (nad)interpretacji. Porównawcza i krytyczna lektura fragmentów z tomu Interpretacja i nadinterpretacja w odniesieniu do wybranych utworów literackich. – 23 października.

3. Tekst poetycki – analiza i interpretacja wiersza na przykładzie: Rafał Wojaczek, Ekloga i Maria Komornicka, Susza6 listopada.

4. Analiza i interpretacja artefaktu w odniesieniu do wybranego tekstu teoretycznego ( Olimpia Katarzyny Kozyry w interpretacji Izabeli Kowalczyk) – 20 listopada.

5. Wideo: analiza i interpretacja kontekstualna: Sia Chandorine / Władimir Nabokow Lolita / Laura Mulvey Do utraty wzroku (fragmenty) – 4 grudnia.

6. Tekst literacki – proza. Analiza i interpretacja na przykładzie powieści Mięso Dominiki Dymińskiej  – 8 stycznia.

Tytuły tekstów analizowanych zostaną przytoczone każdorazowo po odbytych zajęciach. Istotą zajęć jest „spotkanie” z tekstem i analiza „na żywo” (w konwencji zawartej w nowej maturze).

Młodzieży czytanie kojarzy się z „przerabianiem” lektur w odniesieniu do kilku programowych wątków. Te tendencje i brak czasu poświęcanego czytaniu jako takiemu sprzyjają negatywnemu nastawieniu do samej czynności czytania, a tym bardziej do podejmowania czytelniczej refleksji i własnych poszukiwań. Literatura bezpośrednio wiąże się z innymi tekstami kultury – sztukami wizualnymi, muzyką, teatrem. Wszystkie te obszary przeplatają się i mają na siebie wpływ, podkreślenie wagi czytelnictwa w procesie edukacji, przygotowuje dzieci oraz młodzież do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym. Same warsztaty są również odpowiedzią na zmiany w sposobie egzaminowania maturzystów i maturzystek. Nowa formuła analizy „na żywo” zadanego tekstu może być o wiele ciekawsza i bardziej swobodna niż system przygotowywanych wcześniej sztywnych prezentacji maturalnych – komentuje prowadząca cykl spotkań Marta Konarzewska.

Marta Konarzewska – opiekunka merytoryczna i prowadząca cykl warsztatów „Czytaj dalej”, których pierwsza edycja odbyła się w roku szkolnym 2013/2014. Polonistka, krytyczka literacka, scenarzystka. Naczelna magazynu „Furia”. Współautorka, razem z Piotrem Pacewiczem, książki Zakazane miłości. Seksualność i inne tabu. Autorka tekstów w Przewodnikach Krytyki Politycznej, m.in. Brzozowski, Schulz i Edukacja. Prowadzi spotkania w ramach Dyskusyjnego Klubu Czytelniczego Krytyki Politycznej oraz wiele spotkań literackich. Była przewodniczącą Stowarzyszenia im. K.K. Baczyńskiego, jurorką w Konkursach Poetyckich o Nagrodę im. K.K. Baczyńskiego. Współprowadziła wraz z Joanną Sikorzanką audycję „Podróże literackie” na antenie Radia Łódź. Publikowała m.in. we „Frazie”, w „Portrecie”, „Gazecie Wyborczej”. Wielokrotnie pełniła funkcję egzaminatorki podczas egzaminów maturalnych.


Wsparcie finansowe Miasto Stołeczne Warszawa w ramach projektu Uniwersytet Krytyczny i projektu Czytaj dalej w 2015.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij